۶- ساختار مرکز
در مرکز پرورش انسان کارآمد (پاک) جهت فربه نشدن و اجتناب از بار بروکراتیک اضافی و عدم غلبه فرم بر محتوا، به دو معاونت (تربیتی) و (پشتیبانی) اکتفا شده است که معاونت تربیتی به عنوان (جانِ کار) و (قلب مرکز) به هدف تأسیس مرکز، یعنی (پرورش انسان کارآمد) میپردازد و معاونت پشتیبانی نیز به جریان امور مالی و اقتصادی و اداری و اجرایی مربوط به معاونت تربیتی پرداخته و ابزاری جهت پیشبرد مقاصد تربیتی مرکز میباشد.
متربی پس از کسب شرایط پذیرش و پذیرفته شدن و انتخاب به عنوان دانشآموز در مقطع پیشدبستان یا دبستان، از طریق ورود به واحد (کارآمدسازی پایه) (مدرسه) وارد مرکز شده و تحت تربیت در امور پایه قرار خواهد گرفت؛ تربیت پایه اموری است که با در نظر گرفتن اصول تعلیمی (آموزشی) مرکز کم و بیش در نظام آموزش و پرورش رسمی کشور و کتب درسی مقاطع ابتدایی و متوسطه گنجانده شده است تا آموزشها و مهارتهای نسبتاً مناسبی را که جهت کارآمدسازی پایه لازم است، در اختیار متربیان قرار دهد.
آنگاه در زمان مشخض شده خود، متربیان یا همان دانشآموزان مدرسه توسط واحد (کارآمدسازی ویژه) وارد روند (نظام تعریفشده)ی این واحد شده و در فرآیندی آرام و چند ساله متربیان در (فعالیتهای تکمیلی) شناخت نسبی و مناسبی از استعدادها و تواناییها و علائق خود پیدا خواهند کرد. (مهارتهای نیمه تخصصی و ویژه) را کسب کرده و تا (خلق اثر) یا آثاری در همان زمینه پیش میروند؛ امید که این عرصه آزمون و خطایی گردد جهت ورود به میدانهای بزرگ جامعه و ورود هدفمندانه و با دغدغه به صحنهی آیندهی کشور درجهت رفع یکی از نیازهای چهارگانه اساسی کشور پس از گذراندن تحصیلات متوسطه.