پاتوق بازی های فکری
تقویت مهارتهای اساسی دانشآموزان در سالهای اول آموزش، اهمیت خاصی در برنامهی تعلیمی مرکز پاک دارد. یکی از این مهارتها، مهارت ذهنی و توانایی ذهنورزی و حل مسئله است. «تقویت مهارتهای ذهنی» در بستر بازیهای فکری اتفاق میافتد. بنابراین «پاتوق بازی های فکری» را در مرکز پاک ایجاد کردیم.
بازیهای فکری مختلف که هر کدام بنا بر اقتضای سن دانشآموزان در پایه تحصیلی مربوطه آموزش داده میشوند، هر یک مهارتهای گوناگونی را تقویت و شکوفا میکنند؛ مهارتهایی چون هوش هندسی، تجسم فضایی، حافظهی دیداری، دقت دیداری، سرعت عمل (سرعت محاسبات ذهنی)، هماهنگی چشم و دست، حل مسئله و …
از آنجایی که اصل «خود انگیختگی» در آموزش برای ما بسیار محوری و مهم است، بازیهای فکری که معمولاً با نشاط فراوان از سوی خود بچهها مطالبه میشود، میتواند بستر مناسبی برای پیگیری روند یادگیری ایشان توسط معلم مربوطه باشد. بنا بر این است که گفتمان بازیهای فکری، مانند کتابخوانی، دارالقرآن، جذابیتهای علمی و سایر بخشهای مرکز پاک، آنقدر قوی و پررنگ در مرکز پاک مطرح شود که به عنوان یکی از فعالیتهای مفید و مناسب به خانهها راه پیدا کرده، والدین را نیز درگیر کند و جایگزینی سودمند برای تکالیف ملالآورِ سنتی باشد. بازیهای فکری محدود به بازیهای صفحهای یا روبیک نبوده و از زاویهی دیگر میتوان بازیهای قدیمی که بر اساس مهارتهای مختلف شکل گرفته بودند را نیز جزو بازیهای فکری به حساب آورد؛ بازیهایی همچون «پس چندتا؟»، «هُپ» و…
در فرآیند پرداختن به بازیهای فکری، مربی مربوطه میبایست رصد دقیقی از وضعیت هر دانشآموز و میزان ارتباطگیری ایشان با هر بازی داشته باشد و به واسطهی علاقهی بیشتر و پیشرفت چند نفر و احیاناً مقام آوردن آنها در مسابقات استانی و کشوری، مابقی دانشآموزان از قلم نیفتند. همانطور که مربی کتابخوانی از علائق هر کدام از بچهها مطلع است، مربی بازیهای فکری نیز باید بداند هر دانشآموز چهقدر و با کدام بازی ارتباط برقرار کرده است و او را با توجه به ظرفیت و شخصیتش به سمت بازیهای مطلوب، هدایت و تشویق کند. خلاصه آنکه به خاطر جذابیت بالای بازیها، میتوان انتظار داشت که همهی بچهها حداقل با قسمتی از این بازیهای فکری ارتباط برقرار کنند و اهداف ما از بخش «پاتوق بازی های فکری» محقق گردد.
این روند میبایست در مقطع متوسطه هم ادامه پیدا کند. بدین ترتیب که بازیهای پیچیدهتر و حتی بازیهایی که مبتنی بر تواناییهای کلامی است، در دستور کار قرار گیرد و بستری باشد برای ظهور تواناییهای پیچیدهتر دانشآموزان. تواناییهایی چون مدیریت و جریانسازی، هوش کلامی، هوش هیجانی، کار گروهی و …
در مجموعهی تربیتی تعلیمی شاکرین، «اتاق بازیهای فکری» به عنوان فضای اختصاصی این پاتوق در نظر گفته شده است.