دبستان
ورود به دبستان همزمان با ورود به هفت سال دوم دانشآموزان است و طبیعتاً اقتضائات این دوره در مدل تربیتی دبستان لحاظ خواهد شد؛ اقتضائاتی از این دست که باید چارچوب معینی برای آموزش و تربیت بچهها وجود داشته باشد و بچهها ذیل این چارچوب به رشد و خودآگاهی برسند.
بر این اساس، سطحی از دانش پایه و عمومی در دبستان مد نظر است که از قِبَل کتابهای درسی و به علاوه با طرحهای تعلیمی تدوین شده در مرکز پاک تأمین میشود.
بنای مرکز پاک در مقطع دبستان بیشتر بر خودشناسی و خداآگاهی دانشآموزان گذاشته شده که از طریق طراحی فعالیتهای مختلفِ مهارتی، نظری، هنری، ورزشی و… ذیل حوزههای هفتگانه علم اجرا میشود.
هدف این است که بچهها تجربههای متنوعتر و مُتکثرتری داشته باشند تا بتوانند به شناخت بهتری از خود دست پیدا کنند و تواناییهای بیشتری از خودشان کشف کنند تا در مقاطع بعدی بتوانند دقیقتر و عمیقتر در مورد ادامه مسیر تحصیلی و مسیر کلی زندگی تصمیمگیری کنند.
یکی از مواردی که به شکل جدی در دوره دبستان به لحاظ تربیتی و شخصیتی مدنظر مرکز است، رشد میزان مسئولیتپذیری و سختکوشی بچههاست؛ اتفاقی که میبایست در این دوره بیفتد و زمان مناسب آن همین هفت سال دوم است تا بتوانند در دوره دبیرستان و هفت سال سوم از مزایای آن بهرهمند شوند.
به لحاظ اجرایی، موارد فوق در ابتدایی اول (پایههای اول تا سوم) بیشتر در کلاس درس و زیر نظر معلم و با تأکید بر مهارتهای پایه و اساسی اتفاق میافتد، اما در ابتدایی دوم (پایههای چهارم تا ششم) علاوه بر کلاس درس و معلم، واحد کار آمدسازی ویژه شاکرین (کاوش) هم از طریق فراهم کردن بسترهای مختلف ذیل حوزههای هفتگانه علم، به تحقق این هدف کمک خواهد کرد.