دبستان

ورود به دبستان همزمان با ورود به هفت سال دوم دانش‌آموزان است و طبیعتاً اقتضائات این دوره در مدل تربیتی دبستان لحاظ خواهد شد؛ اقتضائاتی از این دست که باید چارچوب معینی برای آموزش و تربیت بچه‌ها وجود داشته باشد و بچه‌ها ذیل این چارچوب به رشد و خودآگاهی برسند.
بر این اساس، سطحی از دانش پایه و عمومی در دبستان مد نظر است که از قِبَل کتاب‌های درسی و به علاوه با طرح‌های تعلیمی تدوین شده در مرکز پاک تأمین می‌شود.

بنای مرکز پاک در مقطع دبستان بیشتر بر خودشناسی و خداآگاهی دانش‌آموزان گذاشته شده که از طریق طراحی فعالیت‌های مختلفِ مهارتی، نظری، هنری، ورزشی و… ذیل حوزه‌های هفت‌گانه علم اجرا می‌شود.
هدف این است که بچه‌ها تجربه‌های متنوع‌تر و مُتکثرتری داشته باشند تا بتوانند به شناخت بهتری از خود دست پیدا کنند و توانایی‌های بیشتری از خودشان کشف کنند تا در مقاطع بعدی بتوانند دقیق‌تر و عمیق‌تر در مورد ادامه مسیر تحصیلی و مسیر کلی زندگی تصمیم‌گیری کنند.

یکی از مواردی که به شکل جدی در دوره دبستان به لحاظ تربیتی و شخصیتی مدنظر مرکز است، رشد میزان مسئولیت‌پذیری و سخت‌کوشی بچه‌هاست؛ اتفاقی که می‌بایست در این دوره بیفتد و زمان مناسب آن همین هفت سال دوم است تا بتوانند در دوره دبیرستان و هفت سال سوم از مزایای آن بهره‌مند شوند.

به لحاظ اجرایی، موارد فوق در ابتدایی اول (پایه‌های اول تا سوم) بیشتر در کلاس درس و زیر نظر معلم و با تأکید بر مهارت‌های پایه و اساسی اتفاق می‌افتد، اما در ابتدایی دوم (پایه‌های چهارم تا ششم) علاوه بر کلاس درس و معلم، واحد کار آمدسازی ویژه شاکرین (کاوش) هم از طریق فراهم کردن بسترهای مختلف ذیل حوزه‌های هفت‌گانه علم، به تحقق این هدف کمک خواهد کرد.

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا